Oplæringsvejlederboksen

Som vejleder for SOSU-elever kan du her på siden hente inspiration til dit vejledningsforløb i oplæringsvejlederboksen.

I oplæringsvejlederboksen er der forskellige refleksionsøvelser. Til hver øvelse er der en guide, så du ved, hvad du skal gøre. Øvelserne er ment som inspiration, så du er selvfølgelig velkommen til at tilpasse eller bruge dem på nye måder. 

Herunder har vi beskrevet 4 emner i oplæringsvejlederboksen og i boksen nederst på siden kan du finde et link til emnerne. Følger du linket, kan du printe øvelserne ud. Har du ikke modtaget en fysisk udgave af oplæringsvejlederboksen, er du meget velkommen til at efterspørge en hos Uddannelse København

Sådan bruger du øvelserne

Vis alle

Oplæringssamtalen

Her finder du 13 kort med spørgsmål til eleverne, fx ”Hvad glæder du dig til ved at skulle i oplæring?”.

Brug kortene til oplæringssamtalen, og få samtalen i gang. På den måde lærer elever og oplæringssted hinanden at kende på en afslappet og tillidsfuld måde.  

Sæt ord på dine oplevelser

Her finder du 4 øvelser, som giver eleverne mulighed for at dele deres oplevelser i oplæringen med hinanden og dig. I kunne fx tale om spørgsmålet ”Har du gjort noget, du synes er pinligt?”.

Tal om hverdagen på en ny måde, og brug øvelserne når som helst i oplæringsforløbet. Gentag gerne øvelserne senere i oplæringsforløbet. 

Fælles om uddannelse

Her finder du 14 dilemmakort. Brug kortene til at reflektere over det at have elever i oplæring og at være et uddannelsessted. Kortene kan bruges i en gruppe af oplæringsvejledere eller på et team- eller afdelingsmøde. Dilemmaerne er inddelt i 4 temaer: Kommunikation & kropssprog, Arbejdspladskultur, Læring & faglighed og Uddannelsessted.  

Dilemmakortene sætter gang i samtaler, der skal være med til at sætte elevernes perspektiv i fokus og skabe større forståelse for, hvorfor eleverne handler, som de gør.  

Klar til prøvetid

Her finder du 2 sæt dialogkort – ét til elever og ét til vejledere. Elever og oplæringsvejledere skal på skift drøfte dilemmaerne og lytte til hinandens refleksioner. 

Brug dialogkortene som introduktion til prøvetidsvurderingen, og skab fælles refleksion over emnerne i ”Dialogværktøj til vurdering af prøvetid”.  

Kontakt Uddannelse København