Rollebeskrivelser i Københavns Kommune

For at lykkes bedst muligt med uddannelsesopgaven på de sundhedsfaglige grunduddannelser, er der udviklet rollebeskrivelser for de involverede i vejledningsopgaven på enhederne.

Da der er brug for en ensartethed i forhold til, hvordan uddannelsesopgaven organiseres og varetages af enheder i Københavns Kommune, beskrives den overordnede uddannelsesorganisering af praktikken på de pleje- og sygeplejefaglige erhvervs- og professionsbacheloruddannelser i Københavns Kommune nedenfor.

Organiseringen af uddannelsesområdet dækker tre niveauer, henholdsvis uddannelsesansvarlig, klinisk vejleder og oplæringsvejleder; herudover vil der være daglige vejledere der deltager i uddannelsesopgaven af elever og studerende.

Daglig vejleder

Uddannelse er en kerneopgave, hvorfor det forventes at alle ansatte deltager og tager medansvar for vejledning og undervisning af studerende og elever. En daglig vejleder varetager afgrænsede og specifikke vejledningssituationer, herunder bedside-undervisning af studerende og elever hos borgeren.

Uddannelsesansvarlig

Den uddannelsesansvarlige refererer til ledelsen og samarbejder med kliniske vejledere for studerende, oplæringsvejledere for SOSU-elever og Uddannelse København om den samlede uddannelsesopgave på enheden.

Beskrivelse af rollen som uddannelsesansvarlig

Vis alle

Ansvar og arbejdsopgaver

Stillingen retter sig mod elever og/eller studerende.

Den uddannelsesansvarlige har overordnet ansvar for at planlægge, koordinere, udføre og udvikle praktikforløb og læringsmiljøer, på baggrund af evalueringer, samt medvirke til at:

  • fremme elever og studerendes trivsel og læring, samt sikre kvalitet og gennemførelse af uddannelsesforløb
  • sikre sammenhængen mellem skole- og praktikforløb, samt sammenhængen og progressionen i studerendes/elevernes læring mellem praktikforløbene på tværs af kommuner og Region
  • kvalificere den kliniske vejledning og medvirke til kompetenceudvikling af oplæringsvejledere, kliniske vejledere og øvrigt sundhedsfagligt personale.

Uddannelse og kompetencekrav

Den uddannelsesansvarlige har en sundhedsfaglig uddannelse med relevant pædagogisk videreuddannelse på diplom-, master- eller kandidatniveau.

Den uddannelsesansvarlige deltager i netværk fra uddannelsesinstitutionerne og Uddannelse København herunder By dækkende netværk, samt underviser i Kommunale og Regionale undervisningskoncepter.

Overordnet referenceramme

Klinisk vejleder

Stillingen som klinisk vejleder indebærer ansvar for/medansvar for uddannelse af sygeplejestuderende og SOSU-elever. Den kliniske vejleder er ansat som sygeplejerske med borgernære sygeplejeopgaver og samarbejder med afdelingsledelser, oplæringsvejledere, den uddannelsesansvarlige og Uddannelse København.

Beskrivelse af rollen som klinisk vejleder

Vis alle

Ansvar og arbejdsopgaver

Den kliniske vejleders ansvar og opgaver er at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle praktikforløb for studerende/elever og medvirke til at:

  • kvalificere og udføre klinisk vejledning og styrke læringsmiljøet gennem facilitering af læreprocesser
  • skabe sammenhæng mellem skole og praktikforløb, samt sammenhæng og progression i studerende/elevers læring
  • fremme elever og studerendes trivsel, professionsidentitet, samt sikre kvalitet og gennemførelse af uddannelsesforløb og udvikling af læringsmiljøet
  • gennemføre aktiviteter ud fra evalueringer, uddannelsernes studieordninger og bekendtgørelser.

Uddannelse og kompetencekrav

Den kliniske vejleder er uddannet sygeplejerske med pædagogiske kvalifikationer svarende til minimum 1/6 diplomuddannelse, fx klinisk vejleder i sundhedsfaglige professionsuddannelser. Den kliniske vejleder deltager:

  • i netværk for uddannelsesansvarlige og kliniske vejledere
  • som underviser i Kommunale og Regionale koncepter
  • i dialogmøder og temadage –mellem skole og klinik
  • som vejleder/eksaminator/underviser i obligatoriske opgaver på sygeplejerskeuddannelsen.

Overordnet referenceramme

Oplæringsvejleder

Oplæringsvejlederen har, udover ansættelse som social- og sundhedshjælper eller – assistent, en pædagogisk opgave rettet mod uddannelsen af elever. Oplæringsvejlederen samarbejder med den uddannelsesansvarlige, kliniske vejledere, daglige vejledere samt Uddannelse København.

Beskrivelse af rollen som oplæringsvejleder

Vis alle

Ansvar og arbejdsopgaver

Oplæringsvejlederen har ansvar for den daglige vejledning og sparring af elever på SOSU-hjælper- og/eller -assistentuddannelsen.

Oplæringsvejlederen medvirker til at:

  • planlægge, udføre og evaluere konkrete læringsforløb med og for elever
  • eleven gennemfører praksisnære aktiviteter og omsorgsopgaver på baggrund af praktikkatalog og andet materiale fra Uddannelse København
  • der anvendes relevante læringsmetoder og redskaber i vejledningen.

Uddannelse og kompetencekrav

Oplæringsvejlederen har uddannelse på 11 dage i AMU-regi. Er oplæringsvejlederen hjælperuddannet, er opgaven rettet mod hjælperelever. Er oplæringsvejlederen uddannet assistent, kan opgaven rettes mod både hjælper- og assistentelever.

Oplæringsvejlederen deltager i netværk på enheden og kompetenceforløb fra Uddannelse København f.eks. inspirationsdage.

Overordnet referenceramme

  • Strategi for grunduddannelser i Københavns Kommune 2021-2025
  • Uddannelse Københavns hjemmeside www.uddannelse.kk.dk

Rollebeskrivelser i Københavns Kommune