Læringsaftalen gør det lettere at holde fokus i oplæringen

Som oplæringsvejleder kan du bruge læringsaftalen til at give feedback, og for eleverne er den et vigtigt redskab til at skabe struktur og overblik, mens de er i oplæring.

l løbet af oplæringen kan eleven udfylde en eller flere læringsaftaler med relevante temaer for eleven. Den hjælper både dig som oplæringsvejleder og eleven med at holde fokus på elevens læring.  

Læringsaftalen stiller nogle helt konkrete spørgsmål til jer begge om, hvad eleven allerede kan og ved, og hvad eleven skal arbejde videre med. På den måde bliver eleven bevidst om sin egen læring, og du bliver klædt på til at give feedback.  

Når eleven arbejder med en ny læringsaftale med et nyt læringsfokus, gør I det nemt for jer begge at holde fokus på ét emne ad gangen.  

Et redskab til de ugentlige samtaler 

Læringsaftalen er et redskab, der kan bruges til den ugentlige vejledningssamtale, som du og eleven holder.  

Her kan I følge op på, hvordan eleven har arbejdet med et læringsfokus i den forgangne uge, og du giver eleven feedback på, hvordan du synes, læringen er gået.  

Læringsaftalen hjælper jer begge med at holde fokus på: 

  • Hvad eleven skal lære (viden, færdigheder, holdninger) 
  • Hvordan eleven skal lære det (hvem, hvordan og hvornår) 
  • Hvornår I sammen evaluerer, hvad eleven har lært? 

Sådan arbejder i med læringsaftalen

Vis alle

1. Eleven udfylder læringsaftalen

Eleven skal udfylde punkterne: 

Emne 

Eleven skriver det læringsfokus, som læringsaftalen skal have. Emnet må gerne være så konkret og afgrænset som muligt. 

Hvad vil jeg lære? 

Du og eleven bliver enige om et tema, som eleven vil lære mere om. 

Hvordan vil jeg lære det?  

Under dette punkt skriver du og eleven: 

  • Hvem læringen involverer. Det kan fx være borgere, andre faggrupper, særlige ressourcepersoner eller andre oplærings-steder.  
     
  • Hvordan læringen skal foregå. Det kan fx være, at eleven vil læse bestemte sider i en lærebog, øve sig på en bestemt færdighed hos en borger eller kontakte, observere og tale med særlige ressourcepersoner.  
     
  • Hvor og hvornår læringen skal foregå. Det kan fx være et bestemt tidspunkt, eleven skal øve sig, tale med nogen, se noget udført osv. Her må I gerne være meget konkrete.  
     
  • Hvilke mål der indgår. Her skriver eleven dét eller de oplæringsmål, der arbejdes med.  

2. Din opgave som oplæringsvejleder

Din opgave som oplæringsvejleder er at hjælpe og guide eleven, så læringsaftalen bliver så brugbar og praksisnær som muligt. 

Når eleven har udfyldt læringsaftalen, kan arbejdet med emnet begynde. 

Det er dit ansvar som oplæringsvejleder, at I får afholdt de ugentlige samtaler. Når I er færdige med samtalen, sætter eleven og du et nyt kryds i de runde farveskalaer, og I kan sammenligne den nye vurdering med den tidligere. 

Til sidst i samtalen aftaler I en ny læringsaftale med et nyt læringsfokus.  

3. Du giver skriftlig feedback på læringsaftalen

Du giver eleven feedback ved at udfylde læringsaftalens tredje kolonne. Her skriver du i stikord, hvad eleven har opnået af ny viden og praktiske færdigheder. 

Du kan med fordel hente inspiration til feedbacken i de såkaldte hjælpe-ord fra Kompetenceniveauer og 7-trinsskala. 

I din feedback markerer du også elevens niveau ved at sætte et kryds i de runde farveskalaer.