Samtaler i Vejlederuniverset
Startsamtale
Hold startsamtalen senest to uger efter elevens første dag på oplæringsstedet. Til startsamtalen har du og eleven en dialog om forventninger, læring og samarbejde. Til startsamtalen er der spørgsmål til dig som vejleder og til eleven.
Startsamtale – spørgsmål fra Vejlederuniverset
Vis alle
Vejleders forberedelse
Spørgsmål 1
- Hvordan vejleder vi elever på oplæringsstedet?
Spørgsmål 2
- Hvilke læringsredskaber skal eleven bruge i oplæringen?
- Og hvordan skal eleven arbejde med dem?
Spørgsmål 3
- Hvilke emner/temaer kan være relevante for eleven at arbejde med i starten?
Spørgsmål 4
- Hvilke forventninger har vi til et godt samarbejde?
Spørgsmål 5
- Hvordan bliver eleven en del af det faglige og sociale fællesskab hos jer?
Elevens forberedelse
Spørgsmål 1
- Hvorfor har jeg valgt denne uddannelse?
Spørgsmål 2
- Hvad er god vejledning for mig?
Spørgsmål 3
- Hvordan lærer jeg bedst noget nyt?
Spørgsmål 4
- Er der noget jeg særligt interesserer mig for i min uddannelse?
Spørgsmål 5
- Hvilke forventninger har jeg til et godt samarbejde?
Spørgsmål 6
- Er der noget jeg glæder mig til/ bekymrer mig for i min oplæring?
Spørgsmål 7
Hvad har jeg arbejdet med i perioden?
- Se "Dit dialogværktøj"
Prøvetidssamtale
Hold en eller flere samtaler med eleven i prøvetiden. Senest 10 uger efter oplæringsperiodens start, skal prøvetiden enten være godkendt eller ikke godkendt. Hvis der er udfordringer i prøvetiden, opretter du hurtigst muligt en handleplan og holder løbende opfølgningssamtaler.
Prøvetidssamtale – spørgsmål fra Vejlederuniverset
Vis alle
Spørgsmål til elev
Mødetider
- Er der dage, hvor du er mødt for sent? Forklar hvorfor
Regler og aftaler på dit oplæringssted
- Fortæl hvilke regler og aftaler, der gælder for dig, imens du er under oplæring?
- Er der nogle regler og aftaler, der er svære for dig at overholde? Forklar hvorfor.
Fravær
- Er der dage, hvor du ikke er mødt op på oplæringsstedet?
- Hvis ja forklar, hvad du kan gøre for at møde mere stabilt.
Kommunikation og samarbejde
- Fortæl, hvordan du trives i det faglige fællesskab?
- (Faglige fællesskaber: kommunikation med vejleder, møder, samarbejde med kolleger og andre faggrupper)
- Fortæl, hvordan du trives i det sociale fællesskab?
- (Sociale fællesskaber: kommunikation, pauser, relation til kolleger og at føle sig velkommen).
Motivation
- Hvordan viser du, at du er interesseret i din uddannelse?
Refleksion
- Giv eksempler på, hvordan du reflekterer over det, du oplever under din oplæring.
Ansvar
- Hvordan tager du ansvar for at lære det, du skal?
Spørgsmål til uddannelsesansvarlig
Mødetider
- Er der dage, hvor eleven er mødt for sent?
- Hvis ja forklar, hvorfor det er vigtigt at møde til tiden
- (Hvis ja, start handleplan).
Regler og aftaler på dit oplæringssted
- Er der regler og aftaler, der er svære for eleven at overholde?
- Hvis ja forklar, hvorfor det er vigtigt, at eleven overholder dem
- (Hvis ja, start handleplan).
Fravær
- Beskriv elevens fraværsmønster
- Forklar, hvorfor det er vigtigt at være mødestabil
- (Har eleven fravær, start handleplan).
Kommunikation og samarbejde
- Beskriv, hvordan eleven deltager i det faglige fællesskab
- Beskriv, hvordan eleven deltager i det sociale fællesskab
- Forklar, hvorfor det er vigtigt at være en del af det faglige og sociale fællesskab.
Motivation
- Beskriv, hvordan eleven viser interesse for uddannelsen.
Refleksion
- Beskriv, hvordan eleven reflekterer over praksis.
Ansvar
- Beskriv, hvordan eleven tager ansvar for egen læring
- (Hvis eleven ikke tager ansvar, start handleplan).
Handleplan
- Dato (skriv ny dato ved hver opfølgningssamtale)
- Årsag til handleplan.
Beskrivelse
- Beskriv, hvad I er blevet enige om, at eleven skal arbejde videre med
- Beskriv, hvad eleven selv kan gøre
- Beskriv, hvordan I kan støtte eleven i det
- Dato for opfølgningssamtale.
Midtvejssamtale
Til midtvejssamtalen vurderer du elevens faglige niveau og udfylder et vurderingsskema.
Her finder du vurderingsskemaer til din forberedelse:
- Vurderingsskemaer til social- og sundhedshjælperuddannelsen
- Vurderingsskemaer til social- og sundhedsassistentuddannelsen
Slutsamtale
Hold slutsamtalen senest to uger før oplæringsperioden udløber. Til slutsamtalen vurderer du elevens faglige niveau og udfylder et vurderingsskema, som du gjorde til midtvejssamtalen. Når du gennemfører slutsamtalen, bliver en erklæring om oplæring (sevu.dk) automatisk udfyldt, gemt og sendt til skolen.
Fravær- og elevsamtale
Brug skabelonerne i Vejlederuniverset når du holder en fraværs- eller elevsamtale. Du kan oprette det antal samtaler, der er behov for.
Fravær- og elevsamtale – spørgsmål fra Vejlederuniverset
Vis alle
Spørgsmål til uddannelsesansvarlig
Spørgsmål 1
- Hvem deltager i samtalen?
- Navn
- Titel
- Oplæringssted.
Spørgsmål 2
- Hvorfor har I indkaldt til samtale?
Spørgsmål 3
- Hvad har I talt om?
Spørgsmål 4
- Hvad er I blevet enige i?
- Hvad har I aftalt?
- Hvem er ansvarlig?
- Hvordan følger I op?
Spørgsmål 5
- Hvornår mødes I igen?