Rollebeskrivelse for oplæringsvejledere i SUF

Her kan du læse mere om rollen som oplæringsvejleder i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Oplæringsvejledere står for den daglige uddannelse af SOSU-elever og bidrager til rekruttering. Professionel vejledning bygger på høj faglighed og kræver særlige kompetencer indenfor pædagogik, kommunikation og tilrettelæggelse.

Oplæringsvejledere er typisk ansvarlige for en eller flere elevers læringsforløb og er ansat i plejen på plejecentre, i hjemmeplejen, rehabiliteringscentre, midlertidige ophold eller lignende.

Oplæringsvejledere samarbejder om uddannelsesopgaven med elever, kolleger i egen enhed, uddannelsesansvarlig, nærmeste leder, Studieunit og andre relevante samarbejdspartnere.

Herunder kan du læse mere om oplæringsvejlederens indsatser, opgaver og kompetencer:

Rollen som oplæringsvejleder

Fold alle ud

Indsatser

En oplæringsvejleder i SUF:

  • Fremmer et dynamisk læringsmiljø i egen afdeling
  • Høj kvalitet i uddannelsesopgaven i enheden
  • Pædagogisk og faglig vejledning til elever, så de bliver så dygtige som muligt
  • Elever indgår i praksisfællesskaber på arbejdspladsen
  • Involverer elever i tværgående aktiviteter
  • Fremmer elevers trivsel og støtte gennemførsel af uddannelse
  • Netværk for oplæringsvejledere lokalt og bydækkende
  • Uddannelses- og opkvalificeringstilbud for oplæringsvejledere
  • Bidrager til at udvikle elevers professionelle identitet
  • Kvalitetssikrer egen vejledningspraksis
  • Udvikler og implementerer nye tiltag
  • Synliggør udviklings- og karrieremuligheder i SUF.

Typiske arbejdsopgaver

En oplæringsvejleder:

  • Introducerer elever til enheden, borgere, kolleger og oplæringsmål
  • Samarbejder med leder og uddannelsesansvarlig om oplæring. Fx vælger borgerforløb, der matcher elevens niveau, kompetencer mv.
  • Dagligt følger, vejleder og giver feedback til elev/grupper af elever
  • Planlægger, gennemfører og samler op på vejledningssamtaler
  • Medvirker til samtaler og bidrager til oplæringserklæring
  • Inddrager kolleger og ressourcepersoner i læringsforløb
  • Fremmer faglig refleksion hos elever, der kobler teori til konkrete situationer
  • Støtter elevers arbejde med læringsredskaber
  • Samarbejder med uddannelsesansvarlig og Uddannelse København ved forløb med behov for særlig indsats.

Kompetencer

En oplæringsvejleder i SUF besidder følgende kompetencer:

  • Uddannet social- og sundhedshjælper som vejleder for SSH-elever, eller social- og sundhedsassistent som vejleder for SSH- eller SSA-elever
  • Min. AMU praktikvejlederuddannelse på 11 dage. Gerne ajourførings- og overbygningskurser på AMU eller akademiniveau
  • Ajour med vejledning, pædagogik samt det omsorgs- og sundhedsfaglige område
  • Kendskab til uddannelsesordninger
  • Anerkendende, rummelig, fleksibel og reflekterende
  • Arbejder professionelt med:
    • Vejlederen som rollemodel
    • Sammenhæng skole og oplæring
    • Pædagogiske læringsmetoder
    • Kommunikation og samarbejde
  • Relevante IT-kompetencer.