Undersøgelse af læringsmiljøer for SOSU-elever i Københavns Kommune

Uddannelse København har fået gennemført en kulturanalyse af læringsmiljøet for SOSU-elever i Københavns Kommune.

Analysen giver et indblik i, hvordan læringsmiljøet udspiller sig i hverdagen set fra et elevperspektiv og hvilke karakteristika ved læringsmiljøet, der enten fremmer eller udfordrer elevernes oplevelse af tilknytning oplæringsstedet. Gennem observationsstudier og interviews afdækker undersøgelsen ikke blot elevernes oplevelser af læringsmiljøet, men også hvad personalets narrativ er om det at have elever i oplæring.  

Analysen peger på en række opmærksomhedspunkter, hvor driftsenhederne enten bør fortsætte det gode arbejde eller bør have et større fokus. Opmærksomhedspunkterne retter sig mod områderne

  • Opstarten på oplæringsstederne
  • Læringsmiljøet på oplæringsstederne – det faglige miljø
  • Læringsmiljøet på oplæringsstederne – det sociale og kollegiale miljø

Rapporten indeholder tre visualiseringer af analysens resultater, der fokuserer på spørgsmålene:

  • Hvordan ser et godt læringsmiljø ud for eleverne?
  • Hvordan lyder narrativet blandet medarbejderne, når de understøtter et godt læringsmiljø for eleverne?
  • Hvad kendetegner og understøtter et godt læringsmiljø?