Sådan planlægger I et klinikforløb
Planlægning er vejen frem, når I som kliniksted skal have studerende i klinik. Det bedste sted at begynde er, at I som enhed skaber et overblik over, hvem der har ansvaret for de forskellige opgaver.
Sådan byder I velkommen inden første dag
Velkomstbrev
Når I som klinisk uddannelsessted skal modtage studerende, er det en god idé at sende dem et velkomstbrev. Det gør I ved at oprette et dialogforum på Praktikportalen og uploade brevet eller ved at sende et velkomstbrev til deres studiemail.
Velkomstmateriale
I kan som oplæringssted også lægge velkomstmateriale ind til de studerende på Praktikportalen.
Sådan tager I imod de studerende
Fælles introduktion
Det er vigtigt, at I tager imod de studerende, så de føler sig velkomne og ikke til besvær. Det er en god idé at lave en plan for introduktionen.
Mange kliniksteder samler de studerende på deres første dag til en halv dags fælles introduktion. Her kan du som klinisk vejleder for eksempel gennemgå praktiske oplysninger, rammer og krav, borgergrundlag, indsatskatalog, uniformretningslinjer m.m.
Lokal introduktion
Det er også vigtigt at tage godt imod de studerende, når de kommer ud på enhederne.
Det kan I gøre med en lokal introduktion til de medarbejdere og procedurer, der er vigtige hos jer. Det kan for eksempel være arbejdsmiljørepræsentanten, medarbejdere, ledere, telefoner, brandsikkerhed, kvalitetsarbejdet, omklædningsfaciliteter, interne og eksterne samarbejdspartnere m.m.
Sådan arbejder I med ugeplaner
Ugeplaner kan være et godt redskab til at skabe struktur i de studerendes klinikforløb. Ugeplanerne kan I med fordel bruge som baggrund for at lave den enkelte studerendes individuelle studieplan.
Mange kliniksteder har gode erfaringer med at gøre ugeplanerne så udførlige og konkrete som muligt. Det kan for eksempel ske ved at sætte tid af til gennemgang af Logbog i Medicinhåndtering, refleksionsseancer, undervisning, studiesamtaler og mødetider og navne på dagens vejleder m.m.
Logbog for læring i klinisk uddannelse
Studieredskab til at understøtte den studerendes læring i klinikken. Logbogen understøtter progressionen af kompetencer gennem hele den kliniske del af uddannelsen.
Logbog for læring indeholder 3 elementer:
- Studieprofil som fortæller om den studerendes personlige og faglige kompetencer samt synliggør den faglige progression over tid
- Samarbejdsaftale som beskriver studiesamtaler, forudsætningskrav og andre aftaler
- Læringslog hvor studerende og vejleder reflekterer over sygepleje til udvalgte borger-/patientforløb og relevante mål for læringsudbytte.