Virksomhedsforlagt undervisning (VFU) på grundforløb 2

Med VFU møder eleven tidligt i sin uddannelse sit kommende arbejdsfelt. Eleven får en opgave og gennemfører 3 dage i VFU på en oplæringsenhed.

Formålet med VFU er, at eleven gennem mødet med borgerne og arbejdspladsen bliver mere afklaret i sine forestillinger om arbejdsfeltet og får et tydeligere billede af koblingen mellem skole og oplæring.

I løbet af GF2 gennemfører eleven 3 dage i VFU på oplæringsenheden med 1 dags forberedelse på SOSU H forinden og 1 dags opsamling på SOSU H efter. Fra skolen får eleven en opgave, som eleven skal gennemføre på oplæringsenheden. Når eleven er på oplæringsenheden skal der være mulighed for at observere praksis, tale med borgere, samt medvirke ved aktiviteter. 

Fordeling af elever

Der fordeles elever fire gange årligt, og enhederne vil modtage navne og kontaktdata 5 uger før eleverne kommer. På denne måde kan eleverne modtage et velkomstbrev fra enhederne 4 uger før fremmøde. For de elever, der endnu ikke har en uddannelseskontrakt, vil data komme tættere på mødedagen.

1. dag på enheden:

  • Udlevering af uniform og skab samt introduktion:
  • Velkommen
  • Opsamling fra dag 1 på SOSU H
  • Rammer for de tre dage
  • Forventningsafstemning, herunder retningslinjer for syge- og raskmelding
  • Rundvisning / følges op i afdeling/ sendes ud og mødes med vejledere og borgere
  • Deltage i aktiviteter
  • Arbejde med opgave (fra SOSU H)
  • Afrunding af dagen – enten individuelt eller i gruppe.

2. dag på enheden:

  • Deltage i evt. møder
  • Møde borgere
  • Deltage i aktiviteter
  • Arbejde med opgave (fra SOSU H)
  • Afrunding af dagen – enten individuelt eller i gruppe.

3. dag på enheden:

  • Deltage i evt. møder
  • Møde borgere
  • Deltage i aktiviteter
  • Arbejde med opgave (fra SOSU H)
  • Afrunding i oplæringen – med lokal evaluering.

Minimumskrav til VFU

Eleverne:

  • må ikke gå alene/være alene med borgere, medmindre de er i et fælles areal, hvor andet personale færdes samtidig
  • følges med faglært personale eller andre elever, der er langt i deres uddannelse
  • skal i løbet af de 3 dage have mulighed for at tale med en eller flere borgere
  • skal have mulighed for at arbejde med deres opgave fra skolen, for derved at have tid til at arbejde med at koble praksis og teori.

Forslag til rollefordeling

Vis alle

Den uddannelsesansvarlige

  • Har et overordnet ansvar for at forløbet fungerer godt
  • Finder relevante borgere, som eleverne kan møde
  • Introducerer eleverne til de 3 dage
  • Runder af hver dag med eleverne
  • Sender fraværsliste til Uddannelse København (uddannelse@kk.dk) senest kl. 12 tirsdag i ugen efter.

Oplæringsvejleder / erfaren elev / rollemodel

  • Har elever med rundt
  • Spiser frokost med eleverne (og borgerne)
  • Sørger for, at eleverne evt. kommer til aktiviteter
  • Sørger for, at eleverne får tid (og rum) til at arbejde med opgaven fra SOSU H
  • Sikrer at elever ikke lades alene under forløbet. 

Afdelingen / teamet

  • Støtter op om eleverne og giver dem 3 gode dage.

Underviser på SOSU H

  • Introducerer til forløbet dagen inden eleverne kommer ud i praksis
  • Har kontakt til eleverne via læringsplatform ’Its learning’ i løbet af de 3 dage
  • Samler op på forløbet efter de 3 dage.

Uddannelse København

  • Fordeler eleverne til enhederne
  • Sender samlet fraværsliste til SOSU H 
  • Kan kontaktes med spørgsmål før/under/ efter den virksomhedsforlagte undervisning.