Refleksions- og fordybelsestid

Oplæringsstedet skal hjælpe eleven med at få refleksions- og fordybelsestid og tale med eleven om det til startsamtalen.

Elever kan efterspørge mulighed for fordybelse, mens de er i oplæring. Oplæringsstedets pædagogiske argumenter for at understøtte elevens udvikling og kobling mellem teori og praksis er afgørende for, at eleven får mulighed for at trække sig og fordybe sig i fx læringssamtaler og/eller læse op på relevant teori. Det er oplæringsstedets opgave at sørge for, at eleven får mulighed for refleksions- og fordybelsestid. 

 

Forslag til refleksions- og fordybelsestid 

Der findes ikke en standard eller regel for, hvor meget tid eleverne har og/eller har brug for, så det er op til det enkelte oplæringssted at planlægge tiden. Der er flere måder at hjælpe eleven til refleksions- og fordybelsestid. Det kan fx være:  

 

  • 30 minutter til 1 time dagligt 
  • En eftermiddag om ugen 
  • Hjemme eller på arbejdspladsen 
  • Med andre elever eller alene 
  • Med faste opgaver fra vejleder eller frit. 

 

Det vigtige er at tale med eleven om, hvad der fungerer bedst, og hvad behovet er. Drøft mulighederne for fordybelsestid til startsamtalen.