Oplæring 3-opgave for social- og sundhedsassistent- og EUX-elever
Oplæring 3-opgaven drejer sig om et sammenhængende forløb med en borger.
Opgaven er obligatorisk og individuel. Den skal:
- Styrke elevens fokus på sammenhængende borgerforløb
- Tage udgangspunkt i borgerens ønsker og situation
- Gøre eleven dygtig til at koordinere, formidle og kvalitetssikre et sammenhængende borgerforløb.
Opgavens form og indhold
Eleven kan arbejde med opgaven enten i P3A eller P3C. Opgaven er delt i fire trin, som eleven skal følge:
- Eleven taler med en borger og afdækker borgerens relationer
- Eleven forholder sig til egne og andres kompetenceområder
- Eleven planlægger og tager på studiebesøg
- Eleven fremlægger viden og nye ideer om sammenhæng i borgerens forløb ud fra studiebesøget.
Eleven fremlægger sin opgave, så ny viden eller gode idéer kan deles. Find arbejdsarkene til opgaven i boksen nederst på siden.
Eleven fremlægger Oplæring 3-opgaven på oplærings-stedet
Det er en god idé, hvis den uddannelsesansvarlige, oplæringsvejlederen, udviklingssygeplejersken og afdelingslederen deltager i fremlæggelsen. Det giver oplæringsstedet mulighed for at lære af elevens erfaringer om sammenhæng i borgerens forløb.
Hvad er et sammenhængende borgerforløb?
Kernen i sammenhængende borgerforløb er, at borgeren oplever sammenhæng mellem de forskellige tilbud både mellem tilbuddene i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen (fx sygepleje, hjemmepleje, træning, aktivitet) og på tværs af sektorer (fx udskrivning fra hospital til eget hjem).