Praktikmål på den pædagogiske assistentuddannelse

Der er 18 praktikmål som du skal arbejde med i dine praktikperioder.

Praktikmålene beskriver, hvad du skal arbejde med i praktikken.

Praktikmålene er slutmål. Når du afslutter din praktik 2, skal du have nået alle målene på avanceret niveau.

Hvis dit praktiksted vurderer, at der er risiko for, at du ikke kan nå målene, vil praktikstedet varsle dig.    

Ved afslutningen af dine praktikperioder, udfylde dit praktiksted en praktikerklæring og et hjælpeskema, som angiver, på hvilket niveau du har nået praktikmålene.

Du kan se praktikmålene:

  1. Eleven kan selvstændigt og sammen med andre varetage de pædagogiske opgaver med forståelse for lovgivningen på det konkrete praktiksted og de politiske målsætninger for området
  2. Eleven kan anvende pædagogiske observationer til at planlægge, tilpasse og fagligt begrunde pædagogiske aktiviteter
  3. Eleven kan igangsætte pædagogiske aktiviteter, der har fokus på målgruppens sproglige udvikling
  4. Eleven kan igangsætte leg og aktiviteter, der medtænker køn, inkluderende processer og fællesskaber
  5. Eleven kan understøtte målgruppens kompetencer til at etablere venskaber og indgå i relationer
  6. Eleven kan selvstændigt gennemføre pædagogiske observationer for at understøtte målgruppens trivsel, robusthed og kendskab til sig selv
  7. Eleven kan selvstændigt varetage pædagogiske omsorgsopgaver ud fra en empatisk og faglig professionel tilgang, hvor der arbejdes med at forstå målgruppens signaler og behov
  8. Eleven kan igangsætte og motivere til pædagogiske aktiviteter, der skaber engagement og glæde ved fysisk aktivitet og bevægelse
  9. Eleven kan anvende udeliv og naturen til at iværksætte pædagogiske aktiviteter, der lærer målgruppen om naturfænomener og bæredygtighed
  10. Eleven kan selvstændigt følge hygiejniske retningslinjer og tage initiativ til handlinger, der forebygger infektion i institutioner
  11. Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre skabe rammer for det pædagogiske måltid og igangsætte samtaler om kultur, sunde valg og livskvalitet  
  12. Eleven kan igangsætte musiske, æstetiske og kulturelle aktiviteter med fokus på indtryk, oplevelser, dannelse, følelser og kropslige sansninger
  13. Eleven kan anvende sociale og digitale medier som redskab i pædagogiske aktiviteter
  14. Eleven kan anvende velfærdsteknologi på praktikstedet
  15. Eleven kan deltage aktivt i faglige drøftelser, i evaluering og dokumentation af pædagogiske aktiviteter, i det daglige arbejde, til møder og ved vejledning samt i samarbejdet med øvrige fagprofessionelle
  16. Eleven kan selvstændigt arbejde med egen rolle og ansvar i forhold til fysiske og psykiske arbejdsbelastninger, herunder ergonomi, konflikthåndtering, samarbejde og arbejdsmiljø
  17. Eleven kan anvende målrettet kommunikation i dialog med målgruppen, målgruppens forældre og pårørende og kolleger
  18. Eleven kan arbejde med etiske, daglige dilemmaer og reflektere over egen fagprofessionelle rolle i sin pædagogiske praksis